۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

قدیمیترین عکس به جای مانده از تهران

امروز ایمیلی به دستم رسید از یک دوست شهرساز. ایمیل حاوی عکسی‌ هست که ادعا میشه قدیمیترین عکس به جای مانده از تهران قدیم هست. این عکس بلوار میرداماد رو در سال ۱۲۵۰ هجری شمسی‌ نشون میده. فکر کردم شاید تصویر جالبی‌ باشه برای افتتاح وبلاگم :)

ماخذ عکس: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

۲۱ نظر:

Arsia گفت...

kheili axe jalebi bod NILOFAR jan! harchi saei kardam tasavor konam ke in alan kojaie mirdamad mitone bashe nashod! keep going, good job, ma har roz behet sar mizanim

ناشناس گفت...

مگه اون موقع در نزدیکیهای ونک اصلا خیابونی بود؟

ناشناس گفت...

تبریک برای افتتاح وبلاگ
بیشتر شبیه به نقاشیه یه جورایی خیلی نمادینه

زلزله 10 ريشتري الله و اکبر گفت...

توجه توجه: با زلزله 10 ريشتري الله و اکبر، ديکتاتور مي لرزد! به هوش باشيد و به پشت بامها فرار کنيد! سه شنبه 12 آبان راس ساعت 10 شب يک صدا و متحد در هر کجاي ايران عزيز که هستيم با فريادهاي کوبنده الله اکبر به استقبال راهپيمايي بزرگ سبزانديشان در 13 آبان مي رويم. هر کدام از ما يک رسانه ايم. لطفا در اطلاع رساني اين زلزله بسيار مهم کوتاهي نکنيد. به دوستان و آشنايان خود بگوييد.
(اين پيام کوتاه را در ياهو مسنجر، ايميل، فيس بوک، بالاترين و دنباله و ... براي همه دوستان خود بفرستيد)

شادی گفت...

سلام،
امیدوارم در کارتون موفق باشید. من هم دانشجوی ژنتیک در سوئد هستم. با اجازه شما این عکس رو تو صفحه facebook خودم میذارم چون خیلی جالبه.

ناشناس گفت...

niloo jan tabrik ba omide piroozye
mardom keshvareh azizemoon va
mofagiayte shoma
va yadet bashe avlin khastegaret khodamam;))))))))))))))

ناشناس گفت...

tabrik

نیلوفر افشین گفت...

ناشناس عزیز من این عکس رو با ایمیل گرفتم. با عکس های قدیمی تهران ناصری مقایسه کردم، و متوجه شدم شبیه محله های داخلی تهران اون زمان نیست. هنوز هم محتاط هستم در باره مکان این عکس، اگر تهران بودم حتما به موسسه مطالعات تواریخ معاصر میرفتم و است عکس رو تائید میکردم. اما متاسفانه نیستم.

ناشناس گفت...

سلام عکس زیبای هست...رشد نچندان درختان هم گویای فدمت این شهر نو ساز(آنزمان ) است!! فکر می کنید این عکس تولدچند سالگی طهران باشه؟

محمد گفت...

دست گلت درد نکنه...خیلی باحال بود

نیلوفر افشین گفت...

خواهش میکنم شادی جان و ممنون از لطفت. فقط وقتی میگین بلوار میرداماد کمی با احتیاط بگین.

ناشناس گفت...

this is not mirdamad
here is south west of tehran called aminoldoleh

نیلوفر افشین گفت...

دوست عزیز ممکنه ماخذ بدین، در این صورت اگر مطمئن شام كه امین الدوله هست ، مطلب رو تصحیح میکنم. با سپاس!

ناشناس گفت...

اگر اشتباه نکنم این عکس ورود مشروطه خواهان به تهران هستش.
فکر میکنم جلوتر از سال ۱۲۵۰ هم باشه.

ناشناس گفت...

mirdamad dar 1250 vojood nadasht

خیزران گفت...

نیلو جان سلام
من خیزرانم عکی جالب ایران قدیم مرابه وبلاگت کشاند موضوعات مورد علاقه ات علاقمندم کردآدرس وبلاگم رابرایت میگذارم خوشحال میشوم به دیدنم بیائی
http://kheyzaran.blogsky.com/
بااحترام

خداداد گفت...

به خيلی ازدلايل می شه مطمئن بود که اين "قديميترين" عکس تهران نيست و از اين قديميتر هم هست (مثل عکس معروف کارلاديولافوا از خيابان سرقبرآقا). دقيقا" نمی تونم مطمئن باشم، اما تنها کسی که می تونه تائيد کنه، دکتر صفامنش در موسسه تهران شناسيه. اما با توجه به اينکه مدتهاست دارم در مورد تهران کار می کنم، خيلی محافظه کارانه حدث می زنم که اين اصلا" تهران نيست و پليه که به جلوی در پشتی قصر قزل حصار می ره. اون بقعه پشت هم احتمالا" امامزاده (زيد؟) قزل حصاره. عکس، با توجه به اينکه توپ رو اواخر دوره مظفرالدين شاه سوار پايه های دوطرف کردند، احتمالا" به دوران محمدعلی شاه يا احمدشاه تعلق داره. بلوار ميردامادش هم که با اجازه کلا" غلطه. ميرداماد تا سال 1310 بيشترش باغ گلابی و سيب بوده و بخشی از زمين های داووديه متعلق به داوود خان پسر ميرزاآقاخان نوری.

خداداد گفت...

اولا" ببخشيد از اشتباه هجی کردن "حدس"...

بعد هم، ساختار پل خيلی جديدتره و مربوط می شه به دوره ای که شروع کردند به ساختن خيابان های عريض و پل های عريضی که نرده هم داشته، که يعنی دوره مظفرالدين شاه.

نیلوفر افشین گفت...

خداد گرامی، من میخوام ی اصلاحیه بزارم با توضیحات شما، تخصص من تاریخ تهران نیست و به همین دلیل بسیار سپاسگزارم كه نظرتو رو اینجا گذاشتی. من تازه این وبلاگ رو شروع کردم و هنوزکمی با قوانین نا آشنا هستم، نمیدونم چطور میتونم اصلاحیه بذارم بر اساس نظر خواننده. اگه کمکم کنی ممنون میشم.

ناشناس گفت...

سلام.اولین باره که وبلاگتونو میبینم. عکس خیلی جالبی بود.حالا از نظر شما زندگی تو کدوم تهران بهتره؛تهران 1950 یا 1388؟

خداداد گفت...

هيچ قاعده و قانونی نداره. وبلاگ يعنی چهارديواری اختياری. لطف داريد. می تونيد همين پست رو اديت کنيد و زيرش اصلاحيه رو بنويسيد.